Tuesday, May 1, 2018

ANALISIS FILEM "MUNAFIK"


ANALISIS FILEM & POSTER SERAM MUNAFIK BENTUK STRUKTURAL
Miza Afifah Ab Manaf (Ba15110282)
Nurul Aisyahtul Insyirah Binti Hassan (Ba15110524)
Nor Alwani Binti Mohamad Borham (Ba15110396)
Attiqqah Binti Amid (Ba15110062)

Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, Universiti Malaysia Sabah

1.0 PENGENALAN
Filem adalah satu media yang sangat terkenal di kebanyakan negara. Filem diertikan sebagai sebuah imej yang terhasil dalam bentuk visual bergerak mengandungi unsur penceritaan yang ditulis, diolah dalam bentuk dialog, visual dan bunyi, kemudiannya dirakam menggunakan kamera dan dipaparkan di televisyen, panggung wayang dan sebagainya[1].
Industri filem Melayu mula berkembang pada tahun 1960-an sehingga sekarang pelbagai kaedah diguna pakai untuk menghasilkan kelainan dalam visual setiap cerita. Filem Munafik merupakan filem seram ghairah Malaysia 2016 yang diarahkan oleh Syamsul Yusof. Melalui analisis ini pengkaji meneliti teori struktural dari segi tema dan persoalan, watak dan perwatakan, latar dan laras bahasa yang digunakan dalam filem Munafik ini. Manakala kajian poster pengkaji meneliti watak dominan, props, simbol, latar belakang poster, dan font.
Poster ialah suatu bentuk rekaan grafik yang melibatkan tipografi, ilustrasi, warna dan reka letak yang digubah untuk menyampaikan maklumat secara mudah. Poster merupakan satu elemen untuk promosikan filem. Kebiasaannya, reka bentuk poster bersifat 2D meliputi bahan yang dilukis, dicat, ditulis atau dicetak. Format halaman yang berasingan digunakan untuk mempamerkan maklumat, data, jadual atau tawaran dan juga mempromosikan kepada masyarakat tentang sebab, tempat, produk, syarikat, penyelenggaraan dan organisasi yang hendak disebarkan kepada umum. Kebanyakan poster filem digantungkan di tempat-tempat awam supaya senang dilihat walaupun dari jarak jauh. Poster sangat penting untuk mengingat dan bersifat keterbacaan masyarakat di sesuatu tempat seperti pada billboard, papan tanda dan lain-lain visual. Poster yang dianggap berjaya adalah poster yang dapat menyampaikan mesej dengan jelas kepada masyarakat.
Ilustrasi poster filem yang membezakan filem itu berunsur seram atau komedi. Watak utama secara dominan mencerminkan keperibadian filem tersebut. Font yang menarik serta jelas untuk dibaca juga penting memudahkan penonton mengetahui jenis filem tersebut. Setiap cerita dalam filem mempunyai struktural untuk memudahkan penonton memahami penyampaiannya, selain daripada adegan dan aksi-aksi yang menarik.


3.0 SINOPSIS
Adam dikenali sebagai seorang ustaz yang dikurniakan kelebihan kerana setiap pesakit yang mengalami gangguan berjaya diubatinya mengikut cara perubatan Islam. Sikapnya yang merendah diri dengan kelebihan yang ada pada dirinya itu amat disenangi oleh penduduk kampung di kawasan rumahnya. Kebahagiaan Adam bersama keluarganya tidak dapat bertahan lama apabila dia, isteri, dan anaknya terlibat dalam kemalangan jalan raya yang ngeri. Isterinya Zulaikha, telah meninggal dunia di tempat kejadian, menyebabkan seluruh perasaan dan rasanya mematahkan semangat untuk meneruskan tanggungjawab sebagai pengamal perubatan Islam. Adam seolah-olah tidak dapat menerima ketentuan dari Tuhan, keimanannya mula rapuh, tergugat, tidak sekuat dahulu. Adam mula murung, mengasingkan diri dari jemaah masjid dan lebih senang beribadat di rumah ditemani anaknya Amir.
Maria salah seorang penduduk di kampung itu. Maria mengalami gangguan jin yang teruk hingga ke tahap mental kronik depresi (tekanan perasaan yang serius). Kemewahan keluarganya tidak memberi makna apabila gangguan yang dialaminya semakin menggila kerana Maria hanya bergantung pada ubat penenang. Ayahnya telantar sakit di hospital dan dijaga oleh Zati ibu tirinya. Zati meminta pertolongan orang kampung untuk memujuk Adam supaya mengubati Maria. Selepas kejadian Maria dirasuk teruk, rumah mereka semakin banyak gangguan.
            Adam semakin tertekan dengan sikap anaknya yang turut merindui arwah ibunya ingin, sehingga Adam bermimpi membawa mayat Zulaikha kepada anaknya untuk tunjukkan kebenaran bahawa ibunya sudah meninggal dunia dan akhirnya Adam terjaga dan berasa lega hanya mimpi. Adam terpaksa akur untuk mengubati Maria setelah dipujuk bersungguh-sungguh oleh Imam kampungnya. Bapa Adam, Rahim secara tiba-tiba datang melawat Adam dan cucunya. Adam mencurigai gelagat Rahim yang berada di rumah. Saat pertama kali Adam bertemu Maria, misteri sebenar bermula dan persoalan demi persoalan timbul. Sedikit demi sedikit misteri itu terjawab dengan pelbagai kejadian aneh yang mengganggu hidup Adam. Imam Ali meninggal dunia akibat kemalangan yang berlaku disebabkan gangguan syaitan yang sama dengan Maria dan Adam.
             Apabila tiba di rumah Fazli sudah berada di hadapan rumah Adam. Fazli menasihati Adam supaya jangan menjadi ustaz jika berkelakuan pelik, kerana ia boleh mendatangkan munafik dan jauhkan diri daripada Maria. Rahim menasihati anaknya supaya dibawa untuk berjumpa dengan Ustaz Shah tetapi Adam tidak izinkan. Pada malam itu, Adam mendapat panggilan daripada Zati menyatakan bahawa bapa Maria sudah dijumpai.
            Sesampainya dia di rumah, Adam berjumpa dengan Maria dan Zati. Ketika Adam masuk ke rumah Pak Osman, Adam terjumpa songkoknya dan secara tiba-tiba keadaan menjadi aneh apabila ternampak batu nisan di atas katil bukan Pak Osman. Kemudian Adam mendapat panggilan daripada Zati bahawa dirinya dalam perjalanan ke hospital untuk berjumpa Maria. Adam menjadi gelisah. Di hospital Maria terjaga dari tidur dan merayau dalam bangunan hospital. Secara tiba-tiba Maria ternampak makhluk halus, Maria berlari cuba menyelamatkan dirinya masuk ke bilik mayat. Di bilik mayat itu Maria diculik. Adam sampai di hospital dan berjumpa dengan Zati memberitahu tentang kotak kecil itu di dalamnya ada dua tangkal manusia. Adam terlalu marah Zati dan menyuruhnya menjauhkan diri daripada syirik. Maria menelefon Adam memberitahu dia di Banglo lama dan dia ingin memberitahu rahsia Maria.
            Sesampai Adam di banglo lama dan menjejaki Maria, secara tiba-tiba Adam ternampak mayat di sekeliling bilik tersebut. Ketika itu Adam terjumpa Maria dan berjalan   bersama mencari jalan keluar. Ketika berjalan Adam ditarik oleh makhluk halus dan terlanggar dinding, Maria terjatuh dari tangga atas ke bawah. Adam yang cuba ingin menyelamatkan Maria serta mendengar rahsia kemalangan keluarganya tidak kesampaian kerana Maria mati dan tidak sempat meminta maaf kepada Adam.
            Adam turun ke bawah kemudian ternampak dengan Pak Osman. Pak Osman memberi nasihat kepada Adam untuk menolak keimanan dan bersama dengan iblis/syaitan. Adam menolak, lalu Pak Osman mengarahkan makhluk halus untuk membunuh Adam. Bertubi-tubi Adam dipukul namun, Adam masih menguatkan dirinya untuk bertahan dan berlawan dengan iblis/syaitan, Adam meminta/berdoa untuk mendapat pertolongan daripada Allah supaya dijauhkan dirinya daripada syaitan/iblis.
            Akhirnya, doa Adam dimakbulkan, Pak Osman dipanah petir dan makhluk halus lenyap. Rahim dan Ustaz Shah sudah berada di banglo lama dan bertemu dengan Adam. Ustaz Shah memberikan mainan Amir kepada Adam. Rahim memberitahu bahawa Amir terlibat dalam kemalangan yang lepas dan kembali ke rahmatullah. Adam sangat sedih atas kepergian anak dan isterinya yang tercinta.

4.0 TEORI STRUKTURALIME
Struktur mengikut Luxemburg (1984:36) merupakan kaitan-kaitan tetap antara kelompok-kelompok gejala, manakala Wellek dan Warren (1992:56) memberi pendapat bahawa struktur dimasukkan ke dalam isi dan bentuk, ia dimaksudkan untuk mencapai tujuan estetik. Struktur karya sastera terdiri dari bentuk dan isi di mana bentuk merupakan cara pengarang menggarap filem tersebut di dalam berbentuk visual, tetapi isi adalah buah fikiran pengarang untuk menyatakan sesuatu di dalam tulisannya.
Kajian teks turut dikaitkan dengan teori struktural, Mana Sikana (2005) menjelaskan bahawa struktur lebih kepada susunan, sistem pengatur sesuatu organisasi atau sebagai nama bentuk. Struktural sering diselang selikan dengan pendekatan formalistik dan kadang kala ia satu kajian sama. Strukturalisme pula adalah kajian kepada sebuah teori dalam hubungannya dengan pengertian yang tersusun dan dikaitkan dengan penggunaan lambang-lambang bahasa (2005: 13).
Menurut sejarah, teori struktural adalah hasil daripada pemikiran Aristotle yang diterjemahkan melalui bukunya The Poetic, maka muncullah kajian sastera yang melibatkan unsur dalaman iaitu tema, persoalan, plot, gaya bahasa dan latar (Mana Sikana, 2005: 16). Penggunaan teori ini adalah untuk menganalisis filem seram Munafik untuk mengetahui lebih mendalam mengenai filem tersebut.
Pada dasarnya analisis struktural bertujuan memaparkan sebaik mungkin fungsi dan kaitan antara berbagai-bagai unsur karya sastera secara keseluruhan. Analisis struktural tidak cukup dilakukan hanya sekadar mengumpul data karya sastera sahaja seperti peristiwa, plot, tokoh, latar dan lain-lain. Lebih penting adalah menunjukkan bagaimana hubungan antara unsur dan sumbangan apa yang diberikan terhadap tujuan estetik serta makna keseluruhan yang ingin dicapai. Hal inilah yang membezakan antara setiap karya (Burgan Nurgiyantoro 1998: 37-38).

4.1 Tema
Menurut Stanton (1965: 20) dan Kenny (1966: 88), tema adalah makna yang di kandung oleh sebuah cerita. Tema juga merupakan gagasan dasar umum yang menopang sebuah karya sastera dan yang terkandung di dalam teks sebagai struktur semantis dan yang menyangkut persamaan atau perbezaan (Hartoko & Rahmanto, 1986: 142). Tema adalah sebuah karya sastera yang selalu berkaitan dengan makna (pengalaman) kehidupan (Burhan Nurgiyantoro 1998: 71). Katanya lagi, melalui karya itulah pengarang menawarkan makna tertentu kehidupan, mengajak pembaca untuk merasakan, dan menghayati makna (pengalaman) kehidupan tersebut dengan cara memandang permasalahan itu sebagaimana ia memandangnya.
            Filem Munafik membawakan tema keagamaan yang membawa kepada dakwah Islam. Mesej dakwah dalam filem munafik ini menurut (M. M. Z. Abidin & R. M. Rasit, 2016: 2-3) dakwah merupakan suatu penyeruan terhadap manusia agar terus menyelami agama Islam berdasarkan al-Hasanah (contoh teladan yang baik) yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dan garis panduan ditentukan oleh Allah SWT. Penyampaian filem ini tidak terhad kepada mana-mana peringkat umur, masa, kumpulan mahupun bangsa, hal ini demikian kerana, tema tersebut memberikan makna tersirat dan tersurat kepada audiens.
            Persoalan siapakah yang dikatakan munafik di dalam cerita tersebut, persoalan penolakan dan penerimaan sesuatu perkara yang baik mahupun buruk. Setiap persoalan itu mempunyai jawapan yang kuat yang terdapat dalam filem Munafik ini. Keseluruhannya filem ini memartabatkan agama Islam dan mempengaruhi jiwa audiens supaya membuka mata untuk melihat lebih mendalam apa yang ingin disampaikan.


4.2 Watak Dan Perwatakan
Penokohan atau dikenali watak sangat penting, ia merupakan watak utama yang diciptakan oleh pengarang dalam struktur cerita, hal ini kerana perwatakan yang menggerakkan cerita tersebut ke suatu tempat yang lain. Malah ia yang membezakan siapa yang membawa jalan cerita tersebut.
Syamsul Yusof sebagai Ustaz Adam dan memegang watak utama dalam filem Munafik ini. Adam merupakan seorang ustaz yang mempunyai ilmu pengubatan Islam. Setiap kali ada pesakit yang datang berubat dengannya akan sembuh. Adam mempunyai seorang anak lelaki bernama Amir dan seorang isteri bernama Zilaikha. Adam pernah menimpa kemalangan sehingga menyebabkan kematian anak dan isterinya. Adam seorang yang tidak dapat menerima qada’ dan qadar yang terjadi ke atas dirinya. Sehinggalah dia menyedari bahawa sikapnya yang tidak dapat memaafkan kesalahan orang menyebabkan dirinya mengalami masalah jiwa dan mental. Akhirnya Adam dapat menerima segala ketentuan Tuhan selepas kejadian itu selesai.
Nabila Huda sebagai Maria seorang anak kepada Pak Osman, dan anak tiri kepada Zati. Maria bekerja di suatu syarikat besar, dan seorang yang berkerjaya. Namun Maria mempunyai masalah mental apabila dirinya sering diganggu oleh makhluk halus menyebabkan Maria terpaksa mengambil ubat penenang. Maria seorang yang lemah semangat kerana dia sering dirasuk dan diganggu. Ketakutan Maria untuk memberitahu hal sebenar kepada Adam bahawa dia yang telah melanggar kereta Adam dan menyebabkan kematian isterinya. Akhirnya Maria mati dalam keadaan tragis apabila dia terjatuh dari tangga.
Fizz Fairuz sebagai Shah kawan rapat kepada ustaz Adam. Shah merupakan seorang sahabat yang sering menolong Adam jika dalam kesusahan. Shah memberikan kata-kata semangat kepada Adam untuk menerima segala ketentuan dan takdir Tuhan. Shah juga membantu Adam untuk mengubati Maria ketika sedang dirasuk.
Sabrina Ali sebagai Zati ibu tiri kepada Maria dan isteri kepada Pak Osman. Zati seorang yang kuat apabila dia sering diganggu oleh syaitan. Sikapnya seorang ibu tiri yang suka berleter dan memberi nasihat kepada Maria. Zati sentiasa menolong dan memerhati Maria ketika Maria dalam keadaan tidak terkawal. Zati hampir-hampir dibunuh oleh Maria ketika Maria dirasuk.
Pekin Ibrahim sebagai Fazli sebagai tukang gali kubur. Fazli tidak menyukai sikap Adam yang berkeadaan seperti orang hilang akal. Fazli sering meluahkan perasaan mengenai sikap Adam kepada Shah.
A.Galak sebagai Imam Ali. Imam Ali merupakan Imam kampung tersebut. Imam Ali sering memberikan ceramah kepada penduduk kampung di surau kampung tersebut. Imam Ali sangat sering memberi nasihat kepada Adam supaya menerima qada dan qadar. Imam juga sering membantu Adam untuk mengubati pesakit. Imam Ali telah terbunuh dalam kemalangan jalan raya kerana gangguan jin.
Zarina Zainoordin sebagai Zulaikha isteri kepada Adam. Seorang ibu kepada Amir. Razib Salimin sebagai Pak Osman seorang pengamal ilmu hitam. Mempunyai anak bernama Maria dan seorang isteri bernama Zati. Sering menipu isterinya. Pak Osman berpura-pura sakit dan tidak dapat berjalan sedangkan dirinya sihat. Pak Osman yang menyihirkan anaknya Maria dan cuba untuk membunuh Adam. Akhirnya Pak Osman mati dipanah petir.
Adik Mohd Izuan Fitri sebagai Amir anak kepada Adam dan Zulaikha. Amir sering menjadi bayangan Adam bahawa Amir masih hidup sedangkan ia sudah meninggal. Amir seorang anak yang mendengar kata ayahnya, tetapi sering merindui ibunya yang sudah meninggal.

4.3 Plot
Plot, kejelasan tentang kaitan antara peristiwa yang dikisahkan secara linear, akan memudahkan pemahaman kita terhadap cerita yang ditampilkan. Kejelasan plot bererti kejelasan cerita, kesederhanaan plot bererti kemudahan cerita untuk difahami. Plot mengandungi unsur jalan cerita atau peristiwa demi peristiwa yang menyusul (Burhan Nurgiyantoro, 1998: 110-111).
            (Shanton, 1965: 14) mengemukakan bahawa plot adalah cerita yang berisi urutan kejadian, namun tiap kejadian itu hanya dihubungkan secara sebab akibat, peristiwa yang satu disebabkan atau menyebabkan terjadinya peristiwa yang lain. (Kenny, 1966: 14) plot sebagai peristiwa-peristiwa yang ditampilkan dalam cerita yang tidak bersifat sederhana, kerana pengarang menyusun peristiwa itu sekadar kaitan sebab dan akibat.


4.3.1 Permulaan
Cerita ini bermula apabila Adam, Zulaikha isterinya, dan anaknya terlibat dalam kemalangan jalan raya sehingga meragut nyawa Zulaikha. Kejadian tersebut menyebabkan Adam tidak dapat menerima kenyataan dan takdir hidupnya walaupun sering kali dinasihati oleh rakan baiknya. Maria penduduk kampung yang sama dengan Adam mengalami gangguan jin. Gangguan tersebut sehingga ke tahap yang kronik menyebabkan Maria hanya bergantung pada ubat penenang. Maria hidup dalam keadaan ketakutan. Maria mempunyai keluarga yang menetap di banglo mewah. Kejadian pelik sering berlaku di rumahnya menyebabkan Zati terpaksa meminta bantuan daripada Adam mengubati Maria. Selepas didesak oleh imam akhirnya Adam bersetuju mengubati Maria.

4.3.2 Kemuncak
Perkembangan cerita semakin naik apabila, Maria  dan Adam bertemu di rumah Maria ketika Maria dirasuk teruk. Pelbagai kejadian misteri berlaku sejak mereka cuba merawat Maria. Imam kampung meninggal dunia ketika mengalami kemalangan ngeri setelah mengambil tangkal dari rumah Pak Osman.
Kemuncak cerita ini ketika Maria di culik di hospital lalu di bawa ke rumah banglo. Adam mendapat panggilan dari Maria yang mengatakan di ingin memberitahu hal sebenar berkaitan dengan kejadian kemalangan menyebabkan kematian isterinya. Adam cuba menyelamatkan Maria tetapi Maria telah terjatuh dari tangga. Adam turun ke bawah untuk mendapatkan Maria tetapi Maria hanya mengucapkan kata maaf kepada Adam dan memberitahu bahawa dia yang telah melanggar kereta Adam dan menyebabkan kematian Zulaikha.
Muncul pula Pak Osman yang cuba untuk menjatuhkan keimanan Adam untuk patuh kepada syaitan dan meninggalkan amalannya. Adam diserang oleh syaitan dengan begitu teruk sehingga tubuhnya cedera. Adam masih kuatkan dirinya untuk melawan syaitan tersebut dengan meminta pertolongan daripada Tuhan. Adam membaca ayat-ayat suci lalu disemburkan kepada Pak Osman menyebabkan Pak Osman telah dipanah petir dan mati terbakar.


4.3.3 Peleraian
Cerita ini berakhir setelah Adam dapat mengalahkan Pak Osman dan menghapuskan syaitan. Dirinya sedar bahawa dia tidak dapat menerima ketentuan Tuhan dan tidak memaafkan orang yang telah menyebabkan kematian isterinya. Adam berhalusinasi sendiri menyangka anaknya masih hidup sedangkan anaknya telah mati di dalam kemalangan itu bersama dengan Zaulaikha. Akhirnya Adam dapat menerima segala kejadian yang dihadapinya dan memaafkan segala-galanya.

4.4 Latar
Latar merupakan tempat, suasana, dan waktu dalam terjadinya sesebuah cerita. Latar mampu perkuat atau pertegas keyakinan pembaca dalam keadaan jalan sesuatu cerita. Latar boleh terbahagi pada tiga umumnya. Antaranya ialah latar tempat, latar masyarakat dan latar masa.
            Latar masa dalam filem ini adalah sekitar tahun 2015. Terdapat juga beberapa latar masa yang digunakan oleh pengarah iaitu seperti penggambaran pada waktu pagi, petang, dan malam. Sebagai contoh, waktu malam dimana Adam sering mengubati pesakit dari gangguan makhluk ghaib seperti syaitan dan jin.
Seterusnya, dalam filem Munafik ini juga menerangkan latar tempat iaitu di kawasan hospital dan perkampungan. Sebagai contoh, ketika kemalangan Adam dan sekeluarga berlaku, ianya berlaku di kawasan perkampungan sunyi, dan Adam telah terbabas di sebuah pokok ketika pemanduannya. Di hospital pula, adalah dimana tempat Maria terjaga daripada tidur dan merayau di sekeliling dan tiba-tiba terserempak dengan makhluk halus. Beliau Maria ingin menyelamatkan diri dan berlari ke bilik mayat lalu membuatkan dirinya panik sehinggalah diculik.
Latar masyarakat dalam filem ini umumnya menunjukkan masyarakat yang bekerjasama lebih-lebih lagi dalam menolong Adam menghalau hantu dari badan pesakit. Hal ini menunjukkan masyarakat dalam filem ini suka bantu membantu selain ada yang tidak puas hati dan dengki sesama sendiri. Sebagai contoh, Pak Osman yang begitu iri hati sifatnya telah dipanah petir pada akhir cerita. Hal ini menunjukkan filem ini bukan sahaja menimbulkan antagonis watak, namun juga protagonis watak.


4.5 Teori
Filem ini menggunakan teori yang lebih kepada penyampaian dakwah. Namun, pada sudut yang lain filem ini menyebarkan teori feminisme dimana Adam yang begitu meratapi pemergian isterinya, Zulaika. Hal ini menunjukkan seorang isteri yang cukup feminis sifatnya, begitu kuat disisi suami kerana perempuan bukan sahaja mampu melahirkan anak, namun juga mampu melakukan segala kerja rumah dengan sempurna.

Teori modernisme juga diangkat dalam filem ini iaitu dalam penyampaian perasaan yang begitu penting dan pandangan pada seseorang individu. Sebagai contoh, Adam yang begitu sopan sifatnya dan merupakan seorang ustaz, sering mengalami percanggahan idea dan pandangan individu lain yang menanyakan beliau tentang Islam serta cara perubatan pesakit dalam Islam.
           
Teori pasca moden juga terdapat dalam filem Munafik ini. Ianya menggalakkan pemikiran yang bertentangan dengan modenis yang mempercayai bahawa tiada realiti objektif, dan segala “kebenaran” adalah subjektif. Hal ini boleh dimaksudkan sebagai sesuatu ayat atau persoalan yang masih boleh dipersoalkan. Sebagai contoh, Adam yang bilamana mengeluarkan fakta Islam kepada anaknya, pasti akan dipersoalkan tanda proses pembelajaran kanak-kanak itu untuk ke tahap yang lebih dewasa. Justeru itu, dalam filem Munafik, setiap kebenaran itu adalah ciptaan manusia dan ianya merupakan asas kepada pendekatan dekonstruksi iaitu membawa maksu tiada apa-apa dalam dunia ini yang tidak berubah.

4.6 Laras Bahasa
Definisi laras bahasa ialah gaya atau cara dalam menggunakan sesuatu situasi. Laras akan sentiasa berubah-ubah mengikut fungsi dan keadaan dan menitikberatkan pilihan kata atau istilah. Laras bahasa sering menggunakan struktur ayat yang berlainan mengikut disiplin atau bidang tertentu. Mengikut Za’ba (1962), laras ialah rupa bahasa yang dipakai apabila bercakap atau mengarang yang menggunakan sedikit kekreatifan. Ianya adalah untuk menghuraikan sesuatu perkataan baku, ikatan ayatnya, jalan bahasanya, dan cara susunannya. Laras bahasa juga ada mempunyai bentuk peribahasanya. Manakala mengikut Brian Seaton (1982) pula laras ialah satu variasi bahasa yang wujud daripada situasi yang berlainan seperti umur, jantina dan tajuk percakapan.
Filem ini banyak menggunakan laras bahasa umum iaitu yang mudah difahami seperti dialog yang dilontarkan oleh Ustaz Adam kepada anaknya atau penduduk kampungnya ketika mengubati orang sakit atau orang yang kena rasuk. Terdapat juga pengguguran penggunaan kata sendi nama dan penggunaan ayat yang pendek dan ringkas. Jelas lagi, filem ini banyak menggunakan laras bahasa agama seperti bahasa klasik terutama pada kosa katanya. Sebagai contoh, Ustaz Adam sering menggunakan istilah agama dan ayat Al-Quran yang khusus bagi merawat pesakit yang sering diganggu makhluk ghaib.
Laras bahasa pasar juga digunakan terutamanya dalam percakapan dan dialog Adam bersama anak dan masyarakat lain. Sebagai contoh, ada singkatan perkataan seperti ‘nak’, dan ‘tak’ yang digunakan oleh Adam dalam memberikan lebih keberkesanan dari aspek lontaran dialog dan emosi pelakon. Selebihnya, laras bahasa kanak-kanak juga ada dalam filem ini. Sebagai contoh, laras bahasa Amir, bila berdialog bersama ayahnya, Adam dalam menyampaikan sesuatu. Dalam laras ini, biasanya bahasa perlambangan langsung tidak digunakan dan begitu juga dengan bentuk bahasa yang berbunga-bunga. Ianya lebih kepada terang-terangan dan spontan.

4.7  ANALISIS POSTER MUNAFIK 

4.7.1    Watak
Dalam poster ini, mempunyai dua watak yang telah ditonjolkan. Watak amat penting untuk di teliti penilaian watak perwatakan yang teliti memainkan peranan yang penting meliputi ekspresi wajah, tingkah laku, posisi dan bahasa tubuh. Watak yang dipaparkan dalam poster kebiasaanya merupakan watak yang membawa cerita maju ke depan dari permulaan hingga pengakhiran. Meniru gaya aksi dan gaya pengucapan dialog yang mewakili reality sebenar masyarakat khasnya masyarakat Melayu. Perletakan watak di tengah-tengah itu kelihatan seimbang dan menunjukkan watak tersebut yang akan berada di permulaan, pertengahan dan pengakhiran cerita ini.

4.7.2    Teks
Bahasa yang digunakan dalam poster adalah berbentuk teks atau copywriting yang mana bahasanya dipertuturkan oleh masyarakat melayu. Penggunaan bahasa melayu yang menggambarkan perkataan menonjolkan sifat atau sikap individu yang kini ada di sekeliling kita dan menggambarkan individu tersebut. Bahasa yang digunakan dalam poster ini yang merujuk kepada tajuk adalah campuran bahasa yang berasal daripada bahasa Arab iaitu Munafik. Bahasa ini juga telah banyak diguna pakai dalam bahasa melayu dan sering diungkapkan oleh segelintir masyarakat untuk menggambarkan keadaan seroang individu yang munafik. Teks yang digunakan juga mudah difahami dan dibaca oleh semua penonton. Teks dan watak di atas juga dapat menimbulkan persoalan dan apa hubungan di antara kedua-kedua perkara di atas.

4.7.3 . Simbol
Poster merupakan satu bentuk seni komunikasi yang berfungsi sebagai alat pengiklanan, perhubungan, pengumuman atau alat pemberitahuan bagi mempromosikan sesuatu perkhidmatan atau barang. Poster berfungsi untuk menyampaikan mesej dengan jelas, cepat dan berkesan kepada audien.
Simbol merupakan satu isyarat atau perlambangan yang memberi sesuatu makna dan maksud yang tersendiri. Poster ini menggambarkan sebuah filem seram. Melalui poster ini dapat dilihat genre seram yang menonjol iaitu penggunaan tangan makhluk halus pada muka seorang lelaki.  Tangan makhluk halus memberi simbol maksud manusia tidak akan terlepas daripada godaan syaitan atau jin. Penggunaan gender lelaki digunakan dalam poster bagi menunjukkan simbol kekuatan watak utama dalam filem ini. Justeru itu, ekspresi wajah watak tersebut mampu menunjukan suatu perasaan samaada takut, ragu-ragu dan sebagainya.

4.7.4 . Warna

Di samping itu, warna merupakan elemen yang penting dalam pemilihan membuat poster. Warna memberi kesan yang mendalam kepada audien malah, turut memberi kesan kepada  atau mood kepada poster. Contohnya, poster yang menggunakan warna suram dan gelap menunjukan poster tersebut suram serta mewujudkan unsur seram sama seperti penggunaan poster filem Munafik ini. Penggunaan warna yang digunakan dalam poster ini berjaya mewujudkan unsur seram. Justeru itu, pemilihan warna yang gelap seperti hitam dan warna panas seperti merah dan jingga turut memberi kesan yang lebih realistik dalam mengutamakan genre seram filem tersebut. 

5.0 Kesimpulannya
            Kesimpulan secara keseluruhan analisis ini kita dapat lihat perkaitan antara kesemua elemen ini bersambung antara satu sama lain. Bermula dari unsur luaran sehinggalah kepada unsur dalaman filem dan poster tersebut. Setiap analisis ini merungkaikan banyak maksud dan makna yang tersurat mahupun tersirat.
            Dengan menggunakan teori struktural ini pengkaji mengkaji beberapa elemen iaitu dari segi filem pengkaji menganalisis tema, watak dan perwatakan, plot dan latar manakala poster pula, pengkaji menganalisis watak dominan, latar belakang poster, props yang digunakan, simbol yang terdapat dalam poster tersebut yang menjadi lambang kekuatan filem Munafik, bentuk atau jenis huruf (font) yang dipakai bersesuaian dengan filem Munafik.



[1] http://studentsrepo.um.edu.my/5083/2/BAB_1.pdf

1 comment:

  1. tahu tak jenis font yang digunakan dalam poster munafik ni?

    ReplyDelete